Wednesday, November 11, 2009

Triangelmodellen – the Honululu Advertiser


Varför?

Det framgår bara att the Honululu advertiser är avsändaren och därför är det svårt att förstå det exakta syftet. Om avsändaren hade varit till exempel motsvarigheten till Vägverket hade ju intentionerna varit tydliga, men eftersom det är en dagstidning så förstår jag inte riktigt vad de vill uppnå med informationen. Jag kan gissa att någon intresseorganisation ligger bakom från början (sidan är ju ett resultat av en artikelserie som the Honululu advertiser gjorde).


Vad?

Sidan innehåller en Flashproduktionen i sidans Head (som skildrar några personers öden, i bilder, text och ljud. Artiklar som tidningen har skrivit i ämnet, fotografier, statistik, en interaktiv karta och ett quiz där användarna kan testa sina egna trafiksäkerhetskunskaper.


Hur?

Det första man lägger märke till när man besöker sidan är Flashproduktionen som ligger i sidhuvudet. Den är gjord med ljud, fotografier och text. Teniken är enkel och produktionen är inte alls interaktiv (jag som användare kan inte ens välja att stoppa filmen). För övrigt är sidan enkelt upplagd med länkar till de olika artiklarna och också till kartan, quizzet och databasen med statistik.


Vem?

Läsarna till tidningen är målgruppen, och hur den målgruppen ser ut vet jag inte riktigt. Förmodligen en vuxen målgrupp.


Medium, modalitet och kanal

Sidan är ett exempel på multimedia. Elsom-Cook definierar multimedia som något som ännu inte har “ett kanalövergripande tolkningsspråk”, alltså att vi tolkar varje kanal för sig. De kanaler som används är foto och text (visuella kanaler) och ljud (audiell kanal).






No comments:

Post a Comment