Friday, December 4, 2009

Reflektioner.


Reflektioner på Flashkursen:

Vecka 2.

Under arbetet med Inlämningsuppgift 1 tyckte jag att det var roligt att det gick så snabbt att lära sig olika funktioner i Flash och att det var relativt enkelt att skapa något. Där emot hade jag svårt att motivera mig till att göra något riktigt bra av det, då jag var mer sugen på att börja planera och börja med det riktiga projektet. Men självfallet var det bra att lära sig de olika delarna. Det var också väldigt kul att se vad alla hade gjort.

Vecka 3.

Vi började med projektet, framför allt med research och strukturuppbyggnad. Emma och jag hade exakt samma inställning till vad vi ville åstadkomma, vilket kändes skönt. Även om vår mapporganisation inte var den bästa så kändes det som att vi hade ordning på innehållet och att vi var överens om vad vi ville berätta. Vi åkte till Lärarhögskolans bibliotek och kollade på samhällskunskapsböcker för gymnasieelever för att få inspiration till vilken fakta vi ville ha med. Då upptäckte vi att det knappt stod något alls om EMU i böckerna, och då kändes det ännu mer relevant att göra en EMU-guide. Jag tycker att det är intressant med pedagogik och läromedel och tycker att framför allt gymnasieskolan borde använda mer rörlig bild och ljud (och interaktivitet) i undervisningen.

Vecka 4.

Vi låg ganska bra till tidsmässigt vilket var skönt. Annars är man van vid att alltid behöva vara väldigt stressad i slutet av ett projekt. Vi hade till och med tid till att gå och lyssna på Fredrik Reinfeldt när han besökte skolan, och passade då på att spela in ett ljudklipp med honom som vi kunde använda till vårt projekt. Det var roligt att se alla journalister som också var där och lyssnade, som t.ex. Ekot och SVT:s politiska kommentator (skönt att efter all tid i datasalen den här terminen påminnas om världen utanför). Skönt att få ett avbrott från tekniken och göra något lite mer "journalistiskt".

Avslutningsvis:

Den här utbildningens nackdel är väl just att vi hel tiden får lära oss väldigt lite om väldigt mycket. Så känns det också efter den här kursen. Men det jag tycker känns roligt är att jag har blivit inspirerad till att integrera olika medium och ser många fördelar med det. Jag har också fått många idéer till vad man skulle kunna använda Flash till. Även om det känns frustrerande att aldrig riktigt kunna åstadkomma exakt det man vill, så uppskattar jag att kursen har fått mig att se massa nya möjligheter, som jag verkligen inte såg innan. Och det är väl en lika stor och viktig del av en utbildning, som att få faktiska kunskaper.


No comments:

Post a Comment